Társadalmi Vállalkozások Napja – találkozások és definícióalkotásoktóber 6, 2023

A Társadalmi Vállalkozások Napját hosszú szünet után újra megtartották idén, köszönhetően a Társadalmi Vállalkozások Magyarországi Koalíciójának, akik vállalták a rendezvény szervezését – lehetőséget teremtve ezzel a társadalmi vállalkozásoknak és az ezen a területen tevékenykedő szervezeteknek arra, hogy találkozhassanak, megvitathassák kihívásaikat és megosszák sikereiket.

Szeptember 29-én az Erste székházban gyűltek össze Magyarország társadalmi vállalkozásainak és az ezekhez kapcsolódó szervezetek képviselői. A közös megnyitó panelbeszélgetés után különböző szekcióbeszélgetéseken lehetett elmélyülni olyan konkrét témákban, mint a nagyvállalati partnerségek, a társadalmi hatásvizsgálat és a finanszírozási lehetőségek.

Fotó: https://www.facebook.com/tarsadalmivallalkozaskoalicio

A találkozó egyik kulcseleme az volt, hogy a Társadalmi Vállalkozások Koalíciója megoldást kínált egy olyan problémára, amiről már korábban is írtunk: nincs egységes definíciója a társadalmi vállalkozásoknak. A TVMK kidolgozta saját meghatározását, amit a résztvevők aláírhattak, ha egyetértettek vele. 

Meghatározásuk szerint:

Társadalmi vállalkozásnak azok a szervezetek tekinthetők, amelyek a társadalmi innováció, a szociális gazdaság és a piac metszetében működnek (jogi formától függetlenül), és társadalmi/környezeti céljuk elérése érdekében üzleti tevékenységet végeznek.

Már az első szünetben kezdtek gyűlni az aláírások

Ugyanakkor a panelbeszélgetés során jelezték, hogy nem lenne jó ötlet törvényi keretek közé szorítani ezt a meghatározást. Az indok egyszerű: jelenleg a cél az, hogy bővüljön a társadalmi vállalkozások ökoszisztémája, így a definíciót rugalmasan kezelik, és igyekeznek minél inkluzívabbá tenni, hogy ne gátolja a szektor növekedését.

Hosszútávú célként azt tűzték ki, hogy ösztönözni és támogatni szeretnék azt a folyamatot, amely során a magyarországi társadalmi vállalkozások közül minél többen szereznek nemzetközi minősítést. A SEWF minősítésnek két kulcsfontosságú szempontja van: a misszió és a fenntarthatóság. Ezek a kritériumok alkalmazhatók a magyar kontextusban is, és jelenleg már nyolc hazai vállalkozás rendelkezik ezzel a minősítéssel.

A szervezők rámutattak, hogy a 2021-es nemzetközi kutatás eredményei számos értékes tanulságot nyújtottak a magyarországi társadalmi vállalkozások működésével kapcsolatban. Az idei ősz folyamán pedig egy újabb felmérés várható, és arra kérik a szektor szereplőit, hogy minél többen vegyenek részt benne.